Bun venit !

Bun venit la blogul Mămăligă !Sper că va găsiţi multe informaţii interesante.Folosiți rubrica : Mai multe știri .Mulţumesc vizita al dumnevoastră !O zii bună!

Faceți căutări pe acest blog

31 iul. 2011

Doi ţărani: Andruţă Ceauşescu şi Ilie Moromete

În Capitală migrau de la sat "bra­ţe superflue de muncă", "forţe intelectuale de mâna întâi" şi cei "cu anume vocaţie".


foto 01
Confraţii literari ştiau că Nicolae Ceau­şescu îl preţuia mult pe Marin Pre­da. Romanul său "Moromeţii", în­cununat cu marele Premiu de Stat în 1956, a fost desigur citit de secreta­rul CC Nicolae Ceauşescu. Dacă nu din curiozitate epistemică, fie şi nu­mai pentru îndeplinirea sarcinii de partid de îmbogăţire continuă a culturii generale. Prin destrămarea casei lui Moromete a putut astfel retrăi însăşi istoria ruperii familiei sale. În aceeaşi vreme, şi la fel ca Andruţă Ceauşescu din Tătărăi-Scorniceşti, la 60 km depărtare, în Siliştea-Gumeşti, plugarul Tudor Călăraşu, bo­tezat de fiul său în roman Ilie Mo­ro­mete, îşi bătea capul cum s-o scoată la capăt cu cei opt copii – cinci băieţi şi trei fete. Între "fonciirea" ce trebuie periodic plătită pentru loturile cu care fusese împroprietărit şi hrana gurilor din casă, plugarul Moromete se ţine-ncleştat de pământ. Admite orice, doar să nu vândă din proprie­ta­te. În cele din urmă, cei trei băieţi din prima căsătorie pleacă la Bucu­reşti cu oile şi cu caii.

Vestea că flăcăii îi ieşiseră de sub ascultare – înţe­le­gând să negustorească în be­ne­ficiul lor, nicidecum să trimită ca­pului de fa­milie banii –, i-o aduce lui Ilie Mo­ro­mete un anume Scămosul. Un con­să­tean mai original şi acesta deoarece abandonase plugul şi rariţa pentru negustoria de pene şi păsări cu circui­tul Siliştea – Capitală. Într-un final, toţi trei băieţii lui Moromete se rostuiesc la Bucureşti: Paraschiv se califi­că sudor autogen, Nilă ajunge paznic de bloc, iar Achim, mic negustor, proprietar de "mic consum alimentar". Sparge tiparul rural şi prima noră a lui Ilie Moromete. Paraschiv şi-a luat o ţi­gancă de nevastă, fapt de neconce­put acasă, în sat; aici, la oraş, cu avantajul sedentarizării bărbatului, după ea, în mahalaua bucu­reş­tea­nă. Singulară e însă aventura lui Niculae în Capitală. Copilul cel straniu şi fără de leac căzut în patima cărţii or­be­căi­se destul (uneori fără alt loc de dormit, umblând cu tramvaiul, noapte de noapte) până la a ajunge corector de ziar, funcţionar la Institutul Cen­tral de Statistică şi, în cele din ur­mă, marele scriitor.

Saga familiei plugarului Moro­mete, cu alură de filozof peripatetic şi prestaţie maieutică în fierăria lui Iocan, e şi o miniatură a exodului ru­ral românesc către oraş.

După recensământul din 1930, România Mare avea abia şase oraşe cu peste o sută de mii de locuitori: Bu­cureşti, Chişinău, Cernăuţi, Iaşi, Cluj şi Galaţi. În Capitală domiciliau 639.040 de cetăţeni, aproape dublu faţă de numărul bucureştenilor de la sfârşitul războiului. De unde-au venit oamenii care au dus la creşterea po­pu­laţiei Capitalei – se întreba econo­mi­stul Virgil Madgearu într-o pre­le­gere din ciclul "Sat şi oraş" susţinută în 27 martie 1927 la Institutul Social Român. Documentat cu literatura is­toriografică, căci statistici sociale nu existau pentru Ve­chiul Regat, econo­mistul conchide că până într-a doua ju­mătate a secolului XIX oraşele din aceste provincii istorice au fost centre de consum şi comercia­le. Fără pro­ducţie proprie, nu puteau fi măcar so­cotite târguri de meşte­şu­gari. Întemeiate de negustori şi alţi străini sta­bi­liţi din interese diverse, printre satele româneşti, oraşele erau "insule alo­gene". Astfel "problema naţiona­li­zării oraşelor" agită mult spiritele Ro­mâniei Mari.

"Românizarea" oraşelor e numai una dintre dilemele modernizării Ro­mâ­niei Mari.  Din "statul agrar ţă­ră­nesc" poate deveni România un stat in­dustrial? Nu, spune răspicat Virgil Madgearu, întemeindu-şi răs­pun­sul pe "condiţii naturale". Întâi pentru că puţini moşieri şi-au investit su­mele primite ca despăgubire pentru moşii în industrie ori în afaceri. Nici în progresul productivităţii agra­re nu-şi făceau oamenii speranţe consistente. Căci toată România Mare avea în 1920 doar 1.500 agronomi, 635 me­dici veterinari şi 950 ingineri pu­blici. Cât despre pseudoburghezi (eco­­nomişti, ingineri, avocaţi, doctori, profesori, ofiţeri etc.) slabă nă­dej­de de iniţiative private: chiar în 1942, an de greu război, 80% dintre ei trăiau din bugetul statului.

De altfel, la recensământul din 1930 po­pu­laţia României prezenta, după gradul de instrucţie, ur­mătoarele particula­ri­tăţi: absolvenţi de învăţământ se­cun­dar (gimnaziu) – 8,6% din to­talul ce­tăţenilor români; cu şcoală pro­fe­sio­nală – 3,2%; învăţământ univesitar 1,1%; alte şcoli superioare – 0,5%. Şi de aici, probabil, exagerarea va­lorii omului învăţat, în detrimentului celui lucrativ ce-a dăinuit şi în re­gi­mul comunist.

După război, ţărani din Ardeal şi Banat se duc în America. Şi să nu fi venit regăţenii în Capitală?! Catego­riile de emigranţi la oraş Madgearu le descrie astfel în conferinţa sa: "În primul rând braţele superflue, lipsite de orice pregătire specială, care merg la oraşe ca să găsească prilejuri de muncă, în activitatea industrială sau în locurile de servicii personale în gos­podăriile orăşeneşti, în speranţa să aibă o salarizare mai mare decât poate să le ofere agricultura în mo­mentul când este prisos de braţe. Dar în afară de aceştia mai emigrează în oraşe şi mai ales în centrele inseminate de opulaţiune toate forţele in­telectuale de mâna întâi, toţi acei din mijlocul satelor şi din centrele mici urbane, care simt în ei o vocaţiune şi caută posibilităţi de lărgire a sferei lor de activitate".

Primilor trei migranţi dintre co­piii lui Andruţă li s-a deschis calea me­ş­te­şugului de cizmari. Florea (viitorul ziarist la Scînteia) a rupt-o apoi cu satul şi plugăria făcându-se chelner. Iar Nicu (viitorul Nicolae Andruţă, comandant al Şcolii de Securitate de la Băneasa), "mic negustor".

Al doilea fecior al plugarului Ceau­şescu Andruţă şi-a presimţit o vo­c­aţie specială în Capitală. De ne­în­chipuit în satul de baştină precum uriaşul talent literar din înzestrarea fiului de plugar Moromete.

Lenevie turcească, desfrâu rusesc, josnicie fanariotă...
Pe seama orăşenilor şi a străinilor ca­re au guvernat sau protejat ţara se trec toate păcatele ei: cică ro­mâ­nii ar fi luat de la greci lipsa de bună cre­dinţă în afaceri; de la prinţii fa­na­rioţi, josnicia şi vanitatea ames­te­ca­te; lenevia e turcească, iar desfrâul rusesc. Singuri francezii fiind recu­nos­cuţi ca "adevăraţii părinţi şi educatori" ai culturii naţionale. Străi­ni­lor le atribuie cauza răului general şi Nae Ionescu. "Creierul de maimuţă al unei cea dintâi ge­ne­ra­ţii în ghete" a creat "un stat ca­ra­ghios, trândav, incoerent, parazitar şi paralizant, sărăcind prin pretenţii înfumurate de mahalagiu parvenit o ţară dă­rui­tă de Dumnezeu cu toa­te bunurile pământeşti" scrie în 1932 cel ce se vrea a fi noul profet al românilor in-te­lectuali. O ţară minunat dăruită de Dumnezeu, dar cu "oameni în­gro­­zitori", e clişeul rela­­tărilor unui străin după călătoria în Ca­pitală. "România e ca un om prost care a moştenit o mare avere, povesteşte unul dintre personajele Oliviei Manning din «Trilogia balcanică». Este toată risipită pe flea­curi. Ştiţi po­ves­tea pe care românii înşişi o spun des­pre ei: Dumnezeu când a făcut da­ruri popoarelor şi-a dat seama că-i dăduse României de toate: pă­duri, râuri, munţi, minera­le, petrol şi pământ roditor. «Ha, a zis Dumne­zeu, e prea mult!» Şi ca să echilibre­ze balanţa a pus aici cei mai îngrozitori oameni. Românii râd de asta – dar e într-adevăr o glumă tristă."

Citiţi mâine de ce nu se mai măritau, la oraş, fetele.
Scorniceştiul urma să devină un oraş agro-industrial model printre celelalte din ţară, după "indicaţiile" lui Nicolae Ceauşescu

Sursa : http://www.jurnalul.ro/special/special/doi-tarani-andruta-ceausescu-si-ilie-moromete-578321.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu